Radio Nord

Hej alla groovy!

Igår var jag och köpte denna söta dress



Den har oskuldsfull spets, sött

Idag har jag varit med mina farmor och klippt om det som den dumma tanten i jakan gjorde mot mig, det blev bra den här gången. jag märkte dock att det är dags att slinga håret igen...

Jag är avundsjuk på farmor, det närmaste jag kommer 60 talet är musiken och det jag ser på film, men min farmor har ju verkligen levt det! Idag berättade jag om The boat that rocked och då sa hon att hon brukade lyssna på en radio station som hette radio nord med sina sjuksköterkeväninnor!
Radio Nord var sveriges största piratradio under tidiga 60 talet som sände från fatyget Bon Jour på internationellt vatten utanför Örnö. Den 22 maj 1962 antogs i riksdagen en ny lag som förbjöd Rado Nord och de slutade sända. Men vad som hände då var att en brittisk piratradio tog över båten men sjönk 1989. Snipp snapp snut så var sagan slut.
Så medan jag får se allt på film fick min, då 18 åriga farmor vara en av de miljontals unga som lyssnade på piratradion och dess rock n' roll. Väldigt häftigt!


Skeppet Bon Jour

P E A C E / T E A

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0